هوادهی و اکسیداسیون در تصفیه آب چاه توضیح داده شده است

آهن، منگنز و گاز سولفید هیدروژن اغلب با هم در منابع آب زیرزمینی وجود دارند. یکی از موثرترین جایگزین های اکسیداسیون شیمیایی برای حذف این آلاینده ها، هوادهی و اکسیداسیون است.

در اینجا، ما همه چیزهایی را که باید در مورد هوادهی و اکسیداسیون برای چاه های خصوصی بدانید ، از جمله نحوه عملکرد فرآیند هوادهی، مزایای آن و ملاحظاتی که باید قبل از نصب یک سیستم هوادهی رعایت کنید، به اشتراک گذاشته ایم.

📌 نکات کلیدی:

  • هوادهی و اکسیداسیون شامل تصفیه آب با اکسیژن محلول است که باعث رسوب آهن، منگنز و سولفید هیدروژن می شود.
  • برخی از مزایای هوادهی برای آب چاه این است که یک تصفیه بدون مواد شیمیایی است، بسیار مؤثر است و نگهداری از آن آسان است.
  • هنگامی که به دنبال یک سیستم هوادهی و اکسیداسیون برای آب چاه هستید، بودجه خود، سایر آلاینده های موجود در آب را در نظر بگیرید، چه نیاز به پیش تصفیه داشته باشید یا نه، اندازه خانه و فضای نصب خود را در نظر بگیرید.

❔ هوادهی و اکسیداسیون چیست؟

هوادهی (تزریق هوا) و اکسیداسیون فرآیندی است که چندین آلاینده را که معمولاً در آب چاه یافت می‌شود ، از جمله آهن، سولفید هیدروژن، منگنز، دی‌اکسید کربن، ترکیبات آلی فرار (مانند حلال‌های صنعتی و MTBE) و متان، اکسید و جذب می‌کند.

این فرآیند در یک مخزن اکسیداسیون انجام می‌شود و معمولاً با یک محیط تصفیه مانند ماسه سبز منگنز یا ماسه‌ی سبز ترکیب می‌شود که آلاینده‌های اکسید شده را به دام می‌اندازد و از ادامه آنها در خانه شما در منبع آب جلوگیری می‌کند. پس از شستشوی معکوس سیستم، این آلاینده‌های رسوب‌شده را می‌توان در خط تخلیه تخلیه کرد.

سیستم های هوادهی برای تصفیه آب چاه های خانگی و همچنین سیستم هایی وجود دارد که برای فرآیندهای صنعتی و تصفیه فاضلاب استفاده می شود.

⚙️ فرآیند هوادهی چگونه کار می کند؟

فرآیند هوادهی با فرستادن آب از طریق حباب ریز اکسیژن و سپس تخلیه هوای اضافی به بیرون انجام می شود.

اکسیژن محلول باعث می شود که ترکیبات فرار و گازهای محلول از آب آزاد شوند و در آنجا به یک مکان بیرونی تخلیه می شوند.

آلاینده‌هایی مانند آهن، منگنز و سولفید هیدروژن تخلیه نمی‌شوند – آنها به حالت نامحلول خود (رسوب‌شده) تبدیل می‌شوند، که سپس می‌توان آن را به راحتی با استفاده از یک رسانه فیلتراسیون قابل شستشو حذف کرد.

سیستم‌های هوادهی که معمولاً برای چاه‌های خصوصی استفاده می‌شوند، سیستم‌های ساده مبتنی بر مخزن هستند که حاوی یک حفره هوا در قسمت سوم بالای مخزن و یک رسانه فیلتراسیون در پایین هستند.

آب به داخل مخزن جریان می یابد و در معرض حفره هوا قرار می گیرد که اکسیژن محلول را وارد می کند. سپس آلاینده های رسوب شده در بستر رسانه به دام می افتند، زیرا آب از سیستم خارج می شود.

ممکن است لازم باشد فشار آب خود را پس از درمان تنظیم کنید. یک راه آسان برای انجام این کار، نصب یک پمپ در پایین دست مخزن هوادهی است.

⚗️ هوادهی و اکسیداسیون چه چیزی را از آب چاه حذف می کند؟

هوادهی و اکسیداسیون می تواند چندین گاز و مواد آلی نامطلوب را از آب چاه حذف کند.

در اینجا آلاینده های آب زیرزمینی وجود دارد که اکثر سیستم های هوادهی و اکسیژن می توانند آنها را کاهش یا حذف کنند:

  • آهن – طعم فلزی آب، باعث ایجاد رنگ نارنجی/قهوه ای می شود
  • منگنز – رنگ و لکه سیاه، ممکن است سیستم عصبی و مغز را در غلظت های بالا تحت تاثیر قرار دهد
  • سولفید هیدروژن – بوی تخم مرغ فاسد ، طعم نامطبوع آب
  • متان – شیمی آب را تغییر می دهد و آن را ناخوشایند می کند. اگر به سطوح خطرناک برسد ممکن است باعث آتش سوزی یا انفجار شود
  • دی اکسید کربن – هیچ اثری برای سلامتی در آب وجود ندارد، اما سطوح بالای دی اکسید کربن ممکن است به آبخوان چاه آسیب برساند.
  • مواد آلی فرار (مانند MTBE یا حلال های صنعتی) – دارای اثرات شناخته شده سلامتی، از جمله سرطان و آسیب کبد و کلیه هستند.

🚫 چه چیزی را نمی توان با هوادهی/اکسیداسیون حذف کرد؟

هوادهی نمی تواند فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک، یا مس، یا میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و ویروس ها را حذف کند . همچنین نمی تواند موادی مانند فلوراید یا کلر را حذف کند و روش تضمینی حذف نیترات یا نیتریت را ارائه نمی دهد .

⚖️ مزایا و معایب هوادهی برای آب چاه

مزایا و معایب هوادهی برای آب چاه به شرح زیر است:

مزایای

درمان بسیار موثر

اگر به یک سیستم تصفیه هوادهی برای آب چاه علاقه دارید، به احتمال زیاد به دنبال اکسید کردن آهن و منگنز یا سولفید هیدروژن هستید.

هوادهی و اکسیداسیون یکی از موثرترین راه‌ها برای حذف این مواد معدنی محلول است – برخی از بهترین سیستم‌هایی که ما بررسی کرده‌ایم تا 30 PPM حذف آهن را ارائه می‌کنند (بسیار بیشتر از آنچه در آب خود دارید)، و همچنین حذف تا 10 PPM سولفید هیدروژن و منگنز .

به عنوان یک امتیاز اضافی، هوادهی همچنین حذف دی اکسید کربن متان را ارائه می دهد و می تواند برخی از مواد آلی فرار را حذف کند.

روش بدون مواد شیمیایی

هوادهی یک جایگزین بدون مواد شیمیایی برای کلرزنی است که نتایج مشابهی به دست می آورد اما از کلر برای اکسید کردن مواد معدنی استفاده می کند.

اگر نمی خواهید هیچ گونه مواد شیمیایی سمی به آب خود اضافه کنید و نمی خواهید هیاهوی فیلتر کردن آب برای حذف این مواد شیمیایی پس از تصفیه انجام شود، یک سیستم هوادهی راه حل خوبی برای شما است.

طعم/بوی آب را بهبود می بخشد

هوادهی متان، سولفید هیدروژن، آهن و سایر آلاینده ها و گازهای محلول را که بر طعم آب تأثیر می گذارند و باعث ایجاد مشکلات بو می شوند، حذف می کند.

می توانید از سیستم هوادهی برای بهبود طعم و بوی آب چاه خود استفاده کنید و آن را برای نوشیدن، پخت و پز و شستشو جذاب تر کنید.

ساده در نگهداری

نگهداری از مخزن هوادهی آسان است. مخزن در صورت لزوم به طور خودکار بازسازی می شود ، حباب اکسیژن را دوباره پر می کند و رسانه ها را شستشو می دهد تا آلودگی های انباشته شده را حذف کند.

نیازی به تعویض هیچ فیلتری ندارید (مگر اینکه سیستم دارای پیش فیلتر رسوبی باشد)، و به لطف شستشوی معکوس، مدیا فیلتر قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشد، سال ها دوام می آورد.

نتایج سریع

بر خلاف عملیات شیمیایی، هوادهی به زمان تماس طولانی بین آب و عامل اکسید کننده (حباب هوا) برای موثر بودن فرآیند نیاز ندارد .

نیازی نیست آب به مدت 20 تا 30 دقیقه در یک مخزن نگهداری شود تا بتواند به خانه شما تحویل داده شود. آهن آهن، گوگرد و منگنز تقریباً بلافاصله با وارد شدن اکسیژن محلول به آب اکسید می شوند.

معایب

همه آلاینده های آب چاه را از بین نمی برد

در حالی که هوادهی می تواند دی اکسید کربن، آهن، منگنز، گوگرد و چندین آلاینده معمول دیگر آب چاه را حذف کند، فلزات سنگین یا میکروارگانیسم ها (که در برخی منابع آب زیرزمینی نیز یافت می شوند) را از بین نمی برد.

بسته به محتوای آب شما ممکن است لازم باشد برای درمان اضافی در کنار سیستم تزریق هوا هزینه کنید.

نمی توان باکتری آهن را حذف کرد

در حالی که سایر روش های اکسیداسیون (یعنی تزریق کلر، ازن یا پراکسید هیدروژن) می توانند باکتری های آهن را حذف کنند، یک سیستم هوادهی نمی تواند این آلاینده را حذف کند.

در واقع، باکتری های آهن ممکن است محیط فیلتر را مسدود کنند و از جذب موثر آلاینده های اکسید شده مانند آهن و منگنز جلوگیری کنند.

ممکن است جریان آب را کاهش دهد

مقاومت ناشی از ارسال آب از طریق حباب اکسیژن و محیط فیلتر، جریان آب را کند می کند و به طور بالقوه بر فشار آب شما تأثیر می گذارد.

ممکن است لازم باشد یک پمپ تقویت کننده فشار نصب کنید تا اطمینان حاصل شود که آب به اندازه کافی سریع به لوازم خانگی و لوله کشی شما می رسد.

فشار کم آب

📖 ملاحظاتی که باید قبل از خرید سیستم هوادهی برای چاه ها رعایت کنید

در اینجا برخی از ملاحظاتی است که باید قبل از نصب مخزن هوادهی برای تصفیه آب چاه خود رعایت کنید.

هزینه/بودجه

ابتدا مطمئن شوید که بودجه مناسبی برای این روش تصفیه آب آشامیدنی در نظر گرفته اید.

یک سیستم هوادهی بسته به اندازه و پیچیدگی سیستم به طور متوسط ​​حدود 1750 تا 3000 دلار هزینه دارد .

هزینه های نگهداری بسیار کمتر است. لازم نیست مواد شیمیایی را شارژ کنید و فقط باید هر چند سال یک بار فیلتر را تعویض کنید.

آلاینده های اضافی موجود

سایر آلاینده های موجود در آب چاه خود را نیز در نظر بگیرید که با هوادهی از بین نمی روند.

به عنوان مثال، اگر آب چاه شما سرشار از آرسنیک باشد، به یک فیلتر جداگانه مانند فیلتر آب KDF نیاز دارید که بتواند این آلودگی را از بین ببرد.

ممکن است بخواهید سیستم اسمز معکوس را دنبال کنید ، که تقریباً تمام مواد جامد محلول را از منابع آب زیرزمینی حذف می کند. سیستم هوادهی به عنوان یک پیش فیلتر موثر عمل می کند و از رسوب آهن در غشای RO جلوگیری می کند.

اگر مطمئن نیستید که حاوی چه چیزی است، آب خود را توسط یک آزمایشگاه دارای گواهی دولتی آزمایش کنید .

نتیجه آزمایش آب چاه شیر

پیش فرآوری

بسته به خواص آب چاه شما و آلاینده های موجود، ممکن است نیاز به نصب پیش فیلتر در بالادست سیستم هوادهی نیز داشته باشید.

به طور معمول، هوادهی زمانی موثرتر است که PH آب در حدود 8-9 باشد. اکثر سیستم ها می توانند با pH 7 کار کنند، اما اگر آب چاه شما دارای pH 6.5 یا کمتر است، باید قبل از فرآیند تصفیه هوادهی، یک سیستم خنثی کننده اسید را برای افزایش pH در نظر بگیرید.

بسیاری از فیلترهای هوادهی دارای یک پیش فیلتر رسوب داخلی برای محافظت از اجزای مخزن و محیط در برابر رسوب هستند. اگر حجم زیادی رسوب در آب خود دارید، ممکن است به یک فیلتر رسوب کامل خانگی نیاز داشته باشید که طیف بیشتری از ماسه، گل و لای، زنگ زدگی و سایر مواد جامد معلق را حذف می کند.

جریان آب / اندازه خانگی

جریان آب از سیستم نیز چیزی است که باید در نظر گرفته شود. متوسط ​​نرخ جریان برای یک سیستم هوادهی 6-20 GPM بسته به اندازه سیستم است.

مطمئن شوید که سیستم با اندازه مناسب را برای اندازه خانوار خود انتخاب کنید . دستگاه های هوادهی معمولاً جریان آب را چندین گالن در دقیقه کاهش می دهند، بنابراین ممکن است برای افزایش فشار آب پس از تصفیه به یک پمپ تقویت کننده نیاز داشته باشید.

اندازه سیستم و فرآیند نصب

شما باید یک مخزن هوادهی در پایین دست مخزن فشار چاه خود اما در بالادست بخاری آب گرم خود نصب کنید . فضای نصب موجود خود را بررسی کنید و اندازه گیری های خود را با ابعاد سیستم مقایسه کنید (به خاطر داشته باشید که برای تعمیر و نگهداری نیز به فضا نیاز دارید).

نصب یک سیستم هوادهی شامل قطع کردن خط اصلی تامین آب و نصب یک خط تخلیه است. اگر در مورد DIY مطمئن نیستید، باید به فکر استخدام یک لوله کش حرفه ای باشید تا دستگاه را برای شما نصب کند – که البته هزینه اضافی نیز دارد.

اندازه گیری برای نصب فیلتر آب کل خانه

مقالات بیشتر:

  • فیلترهای آهنی القایی هوا با رتبه برتر را برای آب چاه کاوش کنید
  • مقایسه هزینه های سیستم تصفیه آب چاه

📑 کلام پایانی

هوادهی و اکسیداسیون یک وسیله موثر و بدون مواد شیمیایی برای اکسید کردن و حذف سولفید هیدروژن، آهن و منگنز از آب است و همچنین در کاهش دی اکسید کربن، متان و ترکیبات آلی فرار موثر است.

می توانید با آزمایش دو نمونه از آب خود، اثربخشی هوادهی را اندازه گیری کنید: یکی قبل از نصب و دیگری پس از نصب سیستم. آب تصفیه شده باید دارای غلظت بسیار کم مواد معدنی و گازهای محلول باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *